Enfants et écrans : les études sur les effets

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14 Fév 2017 11:08 - 07 Mar 2019 08:27 #18406 par Loys
Nouvelle étude de Christopher J. Ferguson : "Everything in Moderation: Moderate Use of Screens Unassociated with Child Behavior Problems" (7 février 2017)
Sur le blog de Yann Leroux du 12/02/17 : "Le temps d’écran n’est pas la bonne clé éducative"

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Sur l'effet sédatif des écrans, utilisés à l'occasion d'opérations chirurgicales : www.sciencedaily.com/releases/2016/08/160829094027.htm
Dernière édition: 07 Mar 2019 08:27 par Loys.

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14 Fév 2017 11:15 - 26 Nov 2018 13:02 #18407 par Loys

Les systèmes de contrôle parental permettent de bloquer l’utilisation d’une tablette ou d’un ordinateur à des pages précises. Mais cela n’est pas une bonne manière de limiter les comportements problématiques des adolescents. Cela crée par ailleurs dans la famille des problèmes et des tensions supplémentaires. Les parents doivent alors passer beaucoup de temps à gérer ces problèmes ce qui les rend moins disponible pour traiter les difficultés qu’ils visaient initialement.

A l'évidence, en n'exerçant aucun contrôle sur le temps d'écran, les parents s'évitent bien des "tensions". :santa:

Une étude de mai 2017 sur le site de l'AAP : "Handheld Screen Time Linked with Speech Delays in Young Children" par Catherine Birken et Julia Ma.


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Dernière édition: 26 Nov 2018 13:02 par Loys.

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14 Fév 2017 22:47 - 14 Fév 2017 22:59 #18410 par verdurin
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20 Nov 2018 21:34 - 14 Oct 2019 21:25 #21584 par Loys
Dans "The Lancet" du 1/11/18 : "Associations between 24 hour movement behaviours and global cognition in US children: a cross-sectional observational study"

Background
Childhood and adolescence are crucial periods for brain development, and the behaviours during a typical 24 h period contribute to cognitive performance. The Canadian 24-Hour Movement Guidelines for Children and Youth recommend at least 60 min physical activity per day, 2 h or less recreational screen time per day, and 9–11 h sleep per night in children aged 8–11 years. We investigated the relationship between adherence to these recommendations and global cognition.

Methods
In this cross-sectional observational study, we obtained data from the first annual curated release of the Adolescent Brain Cognitive Development study, a 10-year longitudinal, observational study. Data were collected from 21 study sites across the USA between Sept 1, 2016, and Sept 15, 2017. The participants were 4524 US children aged 8–11 years from 20 study sites. Exposures of interest were adherence to the physical activity, recreational screen time, and sleep duration guideline recommendations. The primary outcome was global cognition, assessed with the NIH Toolbox (National Institutes of Health, Bethesda, MD, USA), which we analysed with multivariable linear mixed-effects models to examine the relations with movement behaviour variables.

Findings
Complete movement behaviour data were available for 4520 participants. The mean number of guideline recommendations met was 1·1 (SD 0·9). Overall, 2303 (51%) participants met the sleep recommendation, 1655 (37%) met screen time, and 793 (18%) met the physical activity recommendation. 3190 (71%) participants met at least one recommendation, whereas 216 (5%) of participants met all three recommendations. Global cognition was positively associated with each additional recommendation met (β=1·44, 95% CI 0·82–2·07, p<0·0001). Compared with meeting none of the recommendations, associations with superior global cognition were found in participants who met all three recommendations (β=3·89, 95% CI 1·43 to 6·34, p=0·0019), the screen time recommendation only (β=4·25, 2·50–6·01, p<0·0001), and both the screen time and the sleep recommendations (β=5·15, 3·56–6·74, p<0·0001).

Interpretation
Meeting the 24 h movement recommendations was associated with superior global cognition. These findings highlight the importance of limiting recreational screen time and encouraging healthy sleep to improve cognition in children.



Un projet de loi au Sénat : www.lefigaro.fr/actualite-france/2018/11...fants-des-ecrans.php

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Dernière édition: 14 Oct 2019 21:25 par Loys.

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26 Nov 2018 12:07 - 26 Nov 2018 12:10 #21605 par Loys
Décembre 2018 : "Associations between screen time and lower psychological well-being among children and adolescents: Evidence from a population-based study" par Jean M.Twenge et W. KeithCampbell.


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Dernière édition: 26 Nov 2018 12:10 par Loys.

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10 Déc 2018 17:24 - 10 Déc 2018 17:57 #21641 par Loys
Une étude américaine pour la NIDA menée sur 4500 enfants avec IRM. Pas de résultats encore parus : abcdstudy.org/about.html

Quelques enseignement préliminaires : www.cbsnews.com/news/groundbreaking-stud...-on-kids-60-minutes/

Et ce compte rendu au titre relativiste dans "Le Figaro" (avec deux experts s'évertuant à relativiser ces premiers résultats inquiétants) : sante.lefigaro.fr/article/le-cerveau-des...peut-etre-et-alors-/


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«Les enfants qui passent plus de deux heures par jour devant un écran ont de moins bons scores pour la mémoire et les tests de langage», précise par ailleurs le documentaire, mais là encore de très nombreux autres facteurs peuvent être en cause (et notamment le fait que les plus gros utilisateurs ont, de fait, moins d’interactions sociales et de confrontation avec le monde «réel»).

"D'autres facteurs" totalement indépendants ? Aucun doute en effet : la réduction des interactions sociales n'a aucune rapport avec la pratique des écrans...
Dernière édition: 10 Déc 2018 17:57 par Loys.

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19 Déc 2018 20:37 #21671 par Loys
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30 Déc 2018 11:23 - 30 Déc 2018 11:37 #21701 par Loys
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Le billet de Yann Leroux le 30/12/18 : www.psyetgeek.com/les-ecrans-ont-un-effe...oppement-des-enfants


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Les écrans ont un effet faible sur le développement des enfants

Problème : il ne s'agit pas d'une étude de D. Kardefelt-Winther, mais d'une revue de littérature, elle ne concerne pas exactement les enfants mais les 0-18 ans et ne porte pas sur le "développement" mais sur le bien-être, elle date de 2017 (plusieurs études manquent depuis sur le développement ou le bien être : cf supra)...

www.unicef-irc.org/publications/pdf/Chil...nology-wellbeing.pdf

Une revue de littérature beaucoup moins affirmative que ne le laisse penser le titre du billet de M. Leroux : "We need more comprehensive, large-scale, longitudinal studies that look at children’s time use in general in order to be able to truly say whether the time spent using digital technology over time has a positive or negative influence on child well-being"
Dernière édition: 30 Déc 2018 11:37 par Loys.

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03 Jan 2019 20:17 #21715 par Loys
Marie-Noëlle Clément (psychiatre) et Olivier Duris (psychologue) : "Le bébé et la tablette numérique : intérêts et dangers" (2017)

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07 Jan 2019 18:09 - 07 Jan 2019 18:15 #21731 par Loys
3 janvier 2019 : "Effects of screentime on the health and well-being of children and adolescents: a systematic review of reviews" par Neza Stiglic, Russell M Viner.


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www.bbc.com/news/health-46749232
Dernière édition: 07 Jan 2019 18:15 par Loys.

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