Écrans et résultats scolaires

Plus d'informations
29 Nov 2017 16:24 #20122 par Loys

Connexion ou Créer un compte pour participer à la conversation.

Plus d'informations
04 Avr 2018 12:42 - 04 Avr 2018 12:45 #20782 par Loys
Mais certains restent catégoriques :

[img
Dernière édition: 04 Avr 2018 12:45 par Loys.

Connexion ou Créer un compte pour participer à la conversation.

Plus d'informations
17 Mai 2018 20:44 #20977 par Loys
La note PISA : www.oecd-ilibrary.org/docserver/1e912a10...6A9E8BD6FBF22B467AA5

Dans le "Café" du 16/05/18 : www.cafepedagogique.net/lexpresso/Pages/...621392950202980.aspx


Quelque chose est masqué pour les invités. Veuillez vous connecter ou vous enregistrer pour le visualiser.

Connexion ou Créer un compte pour participer à la conversation.

Plus d'informations
30 Juil 2018 14:10 - 30 Juil 2018 14:13 #21205 par Loys
Clé utilisateur/ secrète de la configuration non valide
www.oecd-ilibrary.org/docserver/1e912a10...75908859290C001EAAB9

The bottom line
Students everywhere are spending more and more time connected to the Internet, both at and outside of school, and Internet use among disadvantaged students is increasing exponentially. While this may have been good news a decade ago, today it may be a mixed blessing: evidence suggests that digitally connected students perform worse academically, particularly when they use the Internet intensively on school days, and extreme Internet users report lower levels of well-being. There are innovative, efficient and promising ways in which digital technologies are being used in education, but until they become the norm, it may be tempting to adopt the Korean approach: spend a moderate amount of time on the Internet, and even less on school days.

Dernière édition: 30 Juil 2018 14:13 par Loys.

Connexion ou Créer un compte pour participer à la conversation.

Plus d'informations
31 Juil 2018 12:21 #21212 par Loys
Étude publiée le 26 Jul 2018 : "Dividing attention in the classroom reduces exam performance" par Arnold L. Glass & Mengxue Kang.

Attention : Spoiler !

Connexion ou Créer un compte pour participer à la conversation.

Plus d'informations
03 Oct 2018 22:06 - 18 Aoû 2020 13:57 #21410 par Loys
Dans "The Lancet" du 26/09/18 : "Associations between 24 hour movement behaviours and global cognition in US children: a cross-sectional observational study" par Jeremy Walsh et alii.

The participants were 4524 US children aged 8–11 years from 20 study sites. Exposures of interest were adherence to the physical activity, recreational screen time, and sleep duration guideline recommendations. [...] Overall, 2303 (51%) participants met the sleep recommendation, 1655 (37%) met screen time, and 793 (18%) met the physical activity recommendation. 3190 (71%) participants met at least one recommendation, whereas 216 (5%) of participants met all three recommendations. Global cognition was positively associated with each additional recommendation met


Compte-rendu : "Plus de deux heures d'écran par jour nuit aux capacités intellectuelles des enfants" .


Quelque chose est masqué pour les invités. Veuillez vous connecter ou vous enregistrer pour le visualiser.
Dernière édition: 18 Aoû 2020 13:57 par Loys.

Connexion ou Créer un compte pour participer à la conversation.

Plus d'informations
27 Déc 2018 23:20 - 27 Déc 2018 23:25 #21693 par Loys
23 décembre 2018 : "Disengagement during lectures: Media multitasking and mind wandering in university classrooms" by Jeffrey D.Wammesa, Brandon C.W. Ralph, Caitlin Mills, NigelBosch, Tracy L. Duncan, DanielSmilek

Attention : Spoiler !
Dernière édition: 27 Déc 2018 23:25 par Loys.

Connexion ou Créer un compte pour participer à la conversation.

Plus d'informations
18 Aoû 2020 12:44 - 18 Aoû 2020 12:53 #22957 par Loys
En février 2019 sur "Springer" : "Social Media Use, School Connectedness, and Academic Performance Among Adolescents" par Hugues Sampasa-Kanyinga, Jean-Philippe Chaput & Hayley A. Hamilton.

In conclusion, heavy social media use (SMU) is negatively associated with school connectedness and academic performance among middle and high school students. These results suggest that adolescents should limit their SMU to no more than 2 h per day.



Revue systématique et méta-analyse sur "JAMA" en septembre 2019 : "Association Between Screen Media Use and Academic Performance Among Children and Adolescents" par Mireia Adelantado-Renau, Diego Moliner-Urdiales et Iván Cavero-Redondo.

In this systematic review and meta-analysis of 58 cross-sectional studies, television viewing and video game playing (but not overall screen media) were inversely associated with the academic performance of children and adolescents. In addition, the negative association between these screen-based activities and academic performance seemed greater for adolescents than for children.

Dernière édition: 18 Aoû 2020 12:53 par Loys.

Connexion ou Créer un compte pour participer à la conversation.

Plus d'informations
18 Aoû 2020 13:43 - 19 Aoû 2020 09:50 #22958 par Loys
Sur "Elsevier" de juillet 2020 : "Associations between duration and type of electronic screen use and cognition in US children" par Jeremy J. Walsha, Joel D. Barnes, Mark S.Tremblay & Jean-Philippe Chaput.

Highlights

• We report the relationship between cognition and screen use in 11,875 US children [aged 9–10 years].
• Higher TV and video watching were negatively associated with cognition.
• Higher social networking activities was negatively associated with cognition.
• Higher video game time was positively associated with cognition.
• These effects, although small, suggest children should moderate screen use.


https://twitter.com/loysbonod/status/1295988446113275905
Dernière édition: 19 Aoû 2020 09:50 par Loys.

Connexion ou Créer un compte pour participer à la conversation.

Plus d'informations
03 Oct 2023 00:17 - 04 Oct 2023 19:33 #24719 par Loys
Réponse de Loys sur le sujet Écrans et résultats scolaires
UNESCO : Rapport GEM 2023 : Les technologies dans l’éducation : qui est aux commandes?

Attention : Spoiler !


Sur "France Inter" du 26/07/23 : "Numérique à l'école : l'Unesco pointe de possibles effets "néfastes" sur l'apprentissage"

Attention : Spoiler !
Dernière édition: 04 Oct 2023 19:33 par Loys.

Connexion ou Créer un compte pour participer à la conversation.

Propulsé par Kunena